Summer in the City 2024: Seascapes
Traditiegetrouw presenteert Galerie Wouter van Leeuwen tijdens de zomermaanden een thematische groepstentoonstelling, die dit jaar aan het zeegezicht gewijd is: Summer in the City 2024: Seascapes.
De tentoonstelling is te zien vanaf zaterdag 6 juli tot en met 31 augustus. Van 27 juli tot en met 21 augustus zijn wij alleen op afspraak geopend.
Uit het rijke oeuvre van Willem Diepraam (1944) presenteert Galerie Wouter van Leeuwen een selectie ‘Nightscapes’. Zware, donkere zeegezichten zonder de voor Diepraam zo kenmerkende politieke of sociaal geëngageerde connotaties. Beelden die een minder bekende kant van hem laten zien: die van de estheticus pur sang die Diepraam óók kan zijn.
Jeroen Hofman (1976) gebruikt een hoogwerker van 20 meter van waaruit hij het landschap fotografeert. Weilanden met schapen, weidse door getijdenstromen gevormde duinenrijen, de snelle wisselingen van het weer. Spectaculaire wolkenpartijen waar tussendoor de zon de aarde kleurt. Regenbuien, windstoten en de geur van dennenbomen meegevoerd op de zilte zeelucht. In soms abstracte vormen en geometrische patronen toont Hofman ons adembenemende zeegezichten waarin de mens slechts een bijrol heeft.
In 1995 begint Hans van der Meer (1955) met een landschappelijk gefotografeerde serie in kleur over de onderste regionen van het amateurvoetbal in Nederland. In 1988 gebundeld in het boek Hollandse Velden, met tekst van Jan Mulder. In 2006 gevolgd door Europese Velden. Nu met foto's gemaakt in 22 verschillende Europese landen. Galerie Wouter van Leeuwen toont een keuze waarbij, achter de niet zelden hilarische spelmomenten, in elk beeld de zee aanwezig is.
Mark van den Brink (1965) experimenteert - al dan niet in combinatie met een verrekijker - met een Minox ‘spionagecamera’ met negatieven van 8x11 millimeter. Tussen 1994 en 2005 legde Mark hiermee een beeldarchief aan waarvan een aantal werd gebundeld in het boek ‘The Minox Files’. De zeegezichten die voor deze groepstentoonstelling daaruit geselecteerd werden, zijn allemaal beelden waar de luchtigheid en het gemak waarmee Van den Brink ze maakt, vanaf stralen. Zonder exact te kadreren, waardoor ze een zekere vanzelfsprekendheid hebben.
Pentti Sammallahti (Helsinki, 1950) maakt sfeervolle zwart-wit foto’s waar eigenlijk wenig bijzonders in gebeurt. Het zijn weerspiegelingen van stemmingen en gevoelens, beelden die voldoen aan klassieke criteria: rijk van toon, elegant geproportioneerd, subtiel uitgebalanceerd en sterk van compositie. De door hemzelf afgedrukte zeegezichten zijn kleine openbaringen; hoe langer je ernaar kijkt, hoe meer je ontdekt.