Galerie Wouter van Leeuwen presenteert het werk van drie fotografen die van
observeren hun levensdoel hebben gemaakt.
Jenia Fridlyand: ‘Entrance to Our Valley’
Jenia Fridlyand (Moskou, 1975) - die als 13-jarige met haar ouders van de Soviet-Unie
naar Amerika emigreerde - kijkt met de ogen van een buitenstaander naar de VS. Dat
levert een bijzondere visie op, gekatalyseerd door haar Soviet-ervaring en geïnspireerd
door de tradities van de Noord-Amerikaanse fotografie. Fridlyand verdeelt haar tijd
tussen New York en de Hudson vallei, waar zij met man en familie een 200 hectare
groot boerenbedrijf heeft. Ze kochten die boerderij om een plek voor meerdere
generaties te hebben: voor haar in Moskou geboren ouders die nu 7.500 km van hun
geboorteplaats wonen, voor haar man en zichzelf, beiden immigranten van de eerste
generatie, en voor hun in Amerika geboren kinderen.
Over dat buitenleven publiceerde zij een boek - ‘Entrance to Our Valley’ - dat in 2017
genomineerd werd voor de Paris Photo/Aperture First Photobook Award. Galerie Wouter
van Leeuwen exposeert een reeks fotogravures uit dit project.
Fridlyand was voorbestemd om - net als haar ouders - wetenschapper te worden. Voor
haar zijn de grootformaat-camera en zwart-witfilm essentiële instrumenten om de vragen
die haar bezighouden te onderzoeken en grip op haar omgeving te krijgen. Dat
resulteert in nauwkeurige beelden, ontdaan van esthetiek en anekdotiek.
Gerry Johansson: ‘Coast to Coast’ & ‘Spanish Summer’
Voor ‘Coast to Coast’ doorkruiste Gerry Johansson in 1983 de V.S. van kust tot kust,
met als doel fotografen, redacteuren en drukkers te ontmoeten, terwijl hij onderweg zijn
eigen beelden produceerde. Bij deze gelegenheid ruilde hij zijn 35 mm-camera uit de
jaren zestig in voor een grootformaat camera waarmee hij van ‘straatfotografie’ kon
overstappen naar ‘sociale landschappen’. Elke avond, van motel tot motel, ontwikkelde
hij zijn 8x10'' negatieven en drukte hij de contactbladen af als visueel verslag van deze
roadtrip.
Gedurende meer dan dertig jaar heeft Gerry Johansson zijn scherpzinnige en gevoelige
blik laten gaan over landschappen over de hele wereld, van Ulan Bator tot Antarctica. In
‘Spanish Summer’ keert hij terug naar een van de eerste plaatsen die tot zijn
verbeelding sprak: de vlakten van Midden-Spanje.
Voor Gerry Johansson (Zweden, 1945) is fotograferen een handeling vanuit het
onderbewuste. Hij reageert op de dingen die hij ziet en op dat moment mooi of leuk
vindt. Daarbij gaat het hem niet om het maken van meesterwerken, maar om het volgen
van zijn impulsen. Eigenlijk doet hij precies hetzelfde als wanneer wij door een stad of
streek wandelen: je kijkt naar de dingen. En als iets je bevalt, kijk je wat langer.
Johansson bracht de jaren ‘60 in New York door, waar hij met een camera zijn
omgeving documenteerde. Terug in Zweden studeerde hij grafische vormgeving en was
vervolgens vijftien jaar grafisch ontwerper. Midden jaren ’80 stapte hij definitief over naar
de fotografie. Zijn oeuvre toont verwantschap met Robert Frank, Walker Evans en
Robert Adams.
Pentti Sammallahti: ‘Birds’
De uitzonderlijk mooie zwart-wit foto’s van Pentti Sammallahti (Helsinki, 1950) zijn
ingetogen maar diep doordesemd van gevoelens van genegenheid, humor, vreugde en
verrukking over wat hij buiten aantreft. Het zijn beelden die voldoen aan klassieke
criteria: rijk van toon, elegant geproportioneerd, subtiel uitgebalanceerd en sterk van
compositie. Galerie Wouter van Leeuwen brengt uit dit rijke oeuvre een selectie waar
vogels prominent of terloops een rol in spelen.
Sammallahti werd al jong met fotografie vertrouwd gemaakt. Zijn grootmoeder, Hildur
Larsson, werkte begin vorige eeuw als fotograaf voor een dagblad in Helsinki.
Sammallahti groeide op tussen haar foto’s. Zijn vader nam hem, negen jaar oud, mee
naar de beroemde tentoonstelling, ‘The Family of Man’, die in 1959 Helsinki aandeed.
Vanaf toen wist Sammallahti dat hij fotograaf wilde worden.
Op zijn elfde maakte hij zijn eerste foto’s, beelden van het dagelijks leven in Helsinki. In
1964, veertien jaar oud, trad hij toe tot de Camera Club van Helsinki. Hij had zijn eerste
solotentoonstelling in 1971.
Tijdens de tentoonstelling zijn er boeken van Jenia Fridlyand, Entrance to Our Valley en
boeken van Gerry Johansson, Coast to Coast, Spanish Summer en oudere titels te
koop.
De tentoonstelling is te bezoeken van zaterdag 20 januari tot en met zaterdag 2 maart
2024.